Tenesteområda hadde ca. kr 240 mill. i auka kostnader i 2020 samanlikna med opphavleg budsjett1. Endeleg rekneskap viser at tenesteområda har eit mindreforbruk på kr 40 mill. (0,5 prosent) samanlikna med justert budsjett i 2020 (etter tilleggsløyvingar). Dette mindreforbruket kjem i stor grad av ei utsetting av kostnadene som følge av endra framdrift og er sett av på fond.
Skiljet mellom koronarelaterte utgifter og ordinær drift er ikkje eintydig, og det er utfordrande å seia eksakt korleis koronapandemien har påverka den ordinære drifta. Nærare informasjon om korleis koronapandemien har påverka dei ulike tenesteområda, finst i kapittel 4.
Tenesteområda | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Oppvekst og utdanning | 3 593 100 | 3 614 922 | - 21 821 | 99,5 % | 3 526 579 |
Helse og velferd | 3 229 353 | 3 197 893 | 31 461 | 99,8 % | 3 077 374 |
By- og samfunnsplanlegging | 72 581 | 75 264 | - 2 683 | 96,4 % | 74 725 |
Bymiljø og utbygging | 638 958 | 645 446 | - 6 488 | 99,2 % | 621 768 |
Innbyggar- og samfunnskontakt | 293 977 | 318 347 | - 24 370 | 92,3 % | 289 755 |
Stab og støttefunksjonar | 357 721 | 374 152 | - 16 431 | 95,6 % | 354 558 |
Sum tjenesteområdene | 8 185 691 | 8 226 023 | - 40 332 | 99,1 % | 7 944 759 |
Oppvekst og utdanning
Rekneskapen for 2020 blei kr 66,5 mill. over opphavleg budsjett innanfor Oppvekst og utdanning. Samanlikna med justert budsjett har tenesteområdet eit mindreforbruk på kr 21,8 mill. av ei netto budsjettramme på kr 3,61 mrd. Dette utgjer ein forbruksprosent på 99,4. Budsjettramma til oppvekst og utdanning blei styrkt med kr 88,3 mill. gjennom året, der kr 74,3 mill. er knytte til koronarelaterte utgifter.
Oppvekst og utdanning | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Stab Oppvekst og utdanning | 36 077 | 38 275 | - 2 198 | 94,3 % | 48 570 |
Barnehage | 1 182 931 | 1 176 701 | 6 230 | 100,8 % | 1 176 130 |
Ressurssenter for styrkt barnehagetilbod | 104 451 | 104 386 | 65 | 100,1 % | 89 897 |
Grunnskole | 1 593 680 | 1 598 197 | - 4 517 | 99,7 % | 1 536 465 |
Johannes læringssenter | 112 785 | 118 617 | - 5 832 | 95,1 % | 110 922 |
Stavanger kulturskole | 43 613 | 44 325 | - 712 | 98,4 % | 43 194 |
Pedagogisk-psykologisk teneste | 49 655 | 50 176 | - 521 | 99,0 % | 48 033 |
Ungdom og fritid | 63 563 | 64 840 | - 1 277 | 98,0 % | 69 328 |
Helsestasjon og skulehelsetenesta | 97 309 | 99 365 | - 2 056 | 97,9 % | 86 792 |
EMbo | 44 731 | 46 717 | - 1 986 | 95,7 % | 48 959 |
Barneverntenesta | 264 305 | 273 323 | - 9 018 | 96,7 % | 268 289 |
Sum oppvekst og utdanning | 3 593 100 | 3 614 922 | - 21 821 | 99,5 % | 3 526 579 |
Alle område innanfor oppvekst og utdanning viser eit mindreforbruk, med unntak av barnehage, som har eit meirforbruk. Avvika på dei største områda, grunnskule og barnehage, er innanfor 1 prosent av budsjettramma og blir vurdert til å vera i tilnærma balanse. Mindreforbruket på nokre av områda kjem av lågare straumkostnader enn forventa og vanskar med å rekruttera fagpersonell. Meirforbruk til barnehage er i all hovudsak relatert til forseinka omstilling og auka kostnader knytte til utanbysbarn. Mindreforbruket til Johannes læringssenter kjem i hovudsak av at senteret har sett i gang prosessar for å kunna nå vedtekne innsparingar, og at inntektsgrunnlaget har blitt høgare enn forventa gjennom året. Barneverntenesta har hatt eit redusert kostnadsnivå, og lågare enn budsjettmessig forventa, på kjøp av klientretta tenester. For ei nærare forklaring av avvika til dei enkelte verksemdsområda sjå kapittel 6 i årsrapporten.
Avvika må på alle områda sjåast i lys av budsjettstyrkinga gjennom året. Grensegangen mellom koronarelaterte utgifter og ordinær drift er ikkje eintydig. Det er derfor utfordrande å skilja kva som er kva, og seia eksakt korleis koronasituasjonen har påverka den ordinære drifta.
Mykje av merksemda gjennom året 2020 blei retta inn mot koronasituasjonen. Dette har ført til endra prioritering og utsetting av prosjekt og bruk av midlar til særskilde formål. Det har vidare vore eit år med lite føreseielegheit på både utgiftssida og inntektssida. Økonomistyring har vore særleg utfordrande, og mykje tyder på at verksemdene har lagt til grunn varsemdprinsippet på bruk av budsjettmidlar.
Som følge av kommunesamanslåinga blir det kravd varsemd ved samanlikning av rekneskapstal for 2020 mot rekneskap for 2019. Med brot i serien har ein ikkje eit eintydig bilete av situasjonen, men kostnadsutviklinga og lønnsutviklinga synest å vera i tråd med kommunesamanslåing og forventa prisvekst. For nokre verksemder, mellom dei johannes læringssenter, barneverntenesta og EMbo, er kostnadsnivået redusert samanlikna med 2019. Dette heng saman med forventa omstilling i tråd med vedteken handlings- og økonomiplan.
Helse og velferd
Rekneskapen for 2020 blei kr 151 mill. over opphavleg budsjett innanfor helse og velferd. Samanlikna med justert budsjett har tenesteområdet eit meirforbruk på kr 31,5 mill. av ei netto budsjettramme på kr 3,2 mrd. Dette utgjer ein forbruksprosent på 101. Samla sett har budsjettramma blitt styrkt med kr 120,5 mill., der kr 95,2 mill. er knytte til koronarelaterte kostnader.
Helse og velferd | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Helse- og velferdskontor | 322 166 | 301 389 | 20 777 | 106,9 % | 331 304 |
NAV | 348 946 | 352 876 | - 3 930 | 98,9 % | 299 009 |
Fysio- og ergoterapitjenesten | 77 390 | 72 950 | 4 440 | 106,1 % | 70 019 |
Helsehuset i Stavanger | 23 734 | 23 221 | 513 | 102,2 % | 20 762 |
Hjemmebaserte tjenester | 460 832 | 457 855 | 2 977 | 100,7 % | 380 277 |
Bofellesskap | 528 982 | 529 161 | - 179 | 100,0 % | 536 503 |
Alders- og sykehjem | 958 493 | 959 905 | - 1 412 | 99,9 % | 946 597 |
Stavanger legevakt | 76 202 | 70 720 | 5 482 | 107,8 % | 65 921 |
Rehabiliteringsseksjonen | 58 988 | 59 919 | - 931 | 98,4 % | 59 512 |
Arbeidstreningsseksjonen | 14 610 | 15 839 | - 1 229 | 92,2 % | 16 397 |
Boligkontoret | 8 304 | 8 210 | 94 | 101,1 % | 8 111 |
Flyktningseksjonen | 102 348 | 105 841 | - 3 493 | 96,7 % | 100 163 |
Dagsenter og avlastningsseksjonen | 209 728 | 211 199 | - 1 471 | 99,3 % | 184 483 |
Tekniske hjemmetjenester | 7 135 | 9 108 | - 1 973 | 78,3 % | 8 301 |
Krisesenteret i Stavanger | 12 991 | 12 868 | 123 | 101,0 % | 13 157 |
Sentrale midler levekår | - 176 204 | - 179 935 | 3 731 | 97,9 % | - 112 061 |
Sentrale midler legetjeneste | 131 031 | 127 349 | 3 681 | 102,9 % | 83 109 |
Stab Helse og velferd | 63 679 | 59 418 | 4 261 | 107,2 % | 65 810 |
Sum Helse og velferd | 3 229 353 | 3 197 893 | 31 461 | 101,0 % | 3 077 374 |
For helse og velferd har året i stor grad vore prega av koronapandemien, men dei fleste verksemdene har klart å levera tenester innanfor tildelt budsjettramme. Stengde og reduserte tilbod har utfordra verksemdene til å gi tenester på nye måtar innanfor forsvarlege smitteverntiltak. For ei nærare forklaring av avvika til dei enkelte verksemdsområda sjå kapittel 7 i årsrapporten.
Det største meirforbruket er knytt til helse- og velferdskontora, og kjem av auka kostnader til kjøp av bu- og omsorgstenester frå private leverandørar. Auken er relatert til nye brukarar, og må sjåast i samanheng med tilskot for ressurskrevjande tenester der kommunen får refundert delar av kostnadene.
I 2020 er samla tilskot til ressurskrevjande tenester berekna til kr 33,5 mill. mindre enn budsjettert. Samanlikna med 2019 vart nivået om lag kr 20 mill. lågare enn samla for Finnøy, Rennesøy og Stavanger kommunar. Hovudårsakene til nedgang i tilskot er reduksjon i ressursinnsats, auka innslagspunkt for kommunal eigendel, auka fratrekk for tilskot til psykisk utviklingshemma, og dessutan lågare lønnsvekst og pensjonskostnader enn føresett i timeprisen.
Tenesteområdet ved legevakt og kommunale legetenester har hatt hovudansvar for TISK-strategien til kommunen, som står for testing, isolering, smittesporing og karantene. Stavanger legevakt har oppretta ei ny luftvegslegevakt og teststasjonar for å kjempa mot koronapandemien. Arbeidet med TISK-strategien har kravd omfattande ressursar, og dessutan omdisponering av tilsette frå andre verksemder.
Bymiljø og utbygging
Rekneskapen for 2020 blei kr 17,2 mill. over opphavleg budsjett innanfor bymiljø og utbygging. Samanlikna med justert budsjett har tenesteområdet eit mindreforbruk på kr 6,5 mill. av ei netto budsjettramme på kr 645,4 mill. Dette utgjer ein forbruksprosent på 99. I 2020 er budsjettramma til bymiljø og utbygging blitt styrkt med kr 23,4 mill., der kr 17,5 mill. er knytte til koronarelaterte kostnader.
Bymiljø og utbygging | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Stab strategi og målstyring | 6 518 | 9 005 | - 2 487 | 72,4 % | 9 634 |
Juridisk | 386 | 719 | - 333 | 53,7 % | 10 670 |
Byggforvaltning | 296 942 | 304 624 | - 7 682 | 97,5 % | 309 304 |
Byggeprosjekt | 8 661 | 6 946 | 1 715 | 144,7 % | 4 531 |
Park og vei | 182 558 | 189 802 | - 7 244 | 96,2 % | 172 395 |
Idrett | 112 766 | 115 376 | - 2 610 | 97,7 % | 102 458 |
Vassverket | 935 | 0 | 935 | 0 | 0 |
Avløpsverket | 1 086 | 0 | 1 086 | 0 | 0 |
Renovasjon | 26 672 | 14 268 | 12 404 | 186,9 % | 140 |
Plan og anlegg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Miljø | 1 298 | 3 720 | - 2 422 | 34,9 % | 12 636 |
Triangulum | 1 136 | 986 | 150 | 115,2 % | 0 |
Sum Bymiljø og utbygging | 638 958 | 645 446 | - 6 488 | 99,0 % | 621 768 |
Hovudårsaka til mindreforbruket hos byggforvaltning er at fleire prosjekt har blitt reduserte i omfang eller utsette under koronapandemien på grunn av restriksjonar som avgrensar kontakt med andre. Energisentralen, som ligg under byggforvaltning, har òg hatt eit mindreforbruk, som mellom anna kjem av høgare inntekter frå energileveransen enn budsjettert. Budsjettet har lege fast i lengre tid, og ikkje blitt justert for aktivitetsvekst. Inntektsbudsjettet til energisentralen vil bli gjennomgått i 2021.
Park og veg har hatt fleire vakante stillingar og vikariat, grunna permisjon og langtidssjukmelde. Dette har ført til redusert drift. Dei har samtidig hatt noko høgare inntekter. Enkelte prosjekt har òg gått ut som ei følge av koronapandemien.
Koronapandemien har òg ført til at fleire prosjekt knytte til klima- og miljøfondet har blitt forskovne, noko som har gitt eit mindreforbruk hos miljø. Samtidig blei inntekta frå piggdekkavgifta kr 9,3 mill., noko som svarer til kr 2,7 mill. lågare enn budsjettert og bidreg til at mindreforbruket blir redusert.
I 2020 hadde renovasjon ei dekningsgrad, gebyrinntektene samanlikna med utgiftene, på 87 prosent. Dette svarer til eit meirforbruk på kr 26,4 mill. Det akkumulerte underskotet etter 2020 er kr 32,7 mill., når tidlegare underskot og renter blir tekne med. Dette kjem i hovudsak av auka prisar frå IVAR i tillegg til noko auka mengder hushaldsavfall. For å unngå eit større etterslep på sjølvkostbalansen blei renovasjonsavgifta auka med 17 prosent frå 2020 til 2021.
Dekningsgrada for vatn og avløp var høvesvis 114,1 prosent og 108,9 prosent. Slam fekk ei dekningsgrad på 87,2 prosent og eit framførbart underskot på kr 0,23 mill.
By- og samfunnsplanlegging
Rekneskapen for 2020 blei kr 2,1 mill. mindre enn opphavleg budsjett innanfor by- og samfunnsplanlegging. Samanlikna med justert budsjett har tenesteområdet eit mindreforbruk på kr 2,7 mill. av ei netto budsjettramme på kr 75,3 mill. Dette utgjer ein forbruksprosent på 96,4. I 2020 er netto styrking av budsjettramma på berre kr 0,6 mill. Årsaka til at endringa i budsjettramma ikkje er større, er at det gjennom året blir overført budsjettmidlar knytte til områdeløft Storhaug frå beredskap og samfunnsutvikling til andre verksemder i Stavanger kommune.
By- og samfunnsplanlegging | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Stab By- og samfunnsplanlegging | 11 819 | 15 787 | - 3 968 | 74,9 % | 8 062 |
Byggesaksavdelinga | 3 936 | 4 574 | - 638 | 86,1 % | 5 760 |
Byutvikling | 27 698 | 26 116 | 1 582 | 106,1 % | 24 941 |
Beredskap og samfunnsutvikling | 11 726 | 11 508 | 218 | 101,9 % | 18 661 |
Kart og digitale tenester | 17 401 | 17 279 | 122 | 100,7 % | 17 301 |
Sum By- og samfunnsplanlegging | 72 581 | 75 264 | - 2 683 | 96,4 % | 74 725 |
Stab har eit mindreforbruk på kr 3,9 mill. Avviket kjem av forskyving av konsulentutgifter til 2021 i samband med retakseringa av alle bustad-, fritids- og næringseigedommar i kommunen. Budsjettet til konsulentutgifter ligg på stab, og må sjåast i samanheng med meirutgiftene på byutvikling.
Storbrannen på Stavanger lufthamn, høg vasstand i februar og koronapandemien bandla store ressursar for beredskap og samfunnsutvikling i 2020. På grunn av høgt arbeidspress blei planlagde oppgåver utsette eller nedprioriterte.
Innbyggar- og samfunnskontakt
Rekneskapen for 2020 blei kr 4,2 mill. over opphavleg budsjett innanfor innbyggar- og samfunnskontakt. Samanlikna med justert budsjett har tenesteområdet eit mindreforbruk på kr 24,4 mill. av ei netto budsjettramme på kr 318,3 mill. Dette utgjer ein forbruksprosent på 92,3. I 2020 er budsjettramma styrkt med kr 28,6 mill.
Innbygger- og samfunnskontakt | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Smartby | 11 842 | 14 382 | - 2 540 | 82,3 % | 13 638 |
Næring | 34 381 | 45 175 | - 10 794 | 76,1 % | 28 002 |
Kommunikasjon | 10 995 | 10 898 | 97 | 100,9 % | 10 200 |
Kultur | 192 339 | 192 798 | - 459 | 99,8 % | 187 099 |
Innbyggerdialog | 29 202 | 35 132 | - 5 930 | 83,1 % | 32 511 |
Stab Innbygger- og samfunnskontakt | 4 327 | 3 856 | 471 | 112,2 % | 4 272 |
Politisk sekretariat | 10 892 | 16 106 | - 5 214 | 67,6 % | 14 033 |
Sum Innbygger- og samfunnskontakt | 293 977 | 318 347 | - 24 370 | 92,3 % | 289 755 |
Mindreforbruket hos smartby kjem av redusert aktivitet rundt konferansar, messer, møte og nettverk. På grunn av koronapandemien er det forseinkingar i samband med igangsetting og gjennomføring av prosjekt.
Mindreforbruket til næringsavdelinga kjem av ein kombinasjon av at rekrutteringar er utsette på grunn av koronapandemien, og dessutan mindreforbruk knytt til næringsstrategien. Ei utbetaling frå Vekstfondet på kr 1,5 mill. til Validé Invest AS er ført i investeringsrekneskapen, medan budsjettet ligg i drift, og fører til at mindreforbruket er kr 1,5 mill. høgare enn reelt.
Mindreforbruket hos innbyggardialog kjem av lågt aktivitetsnivå innanfor frivilligheit og innbyggartorga, og dessutan at rekrutteringsarbeid blei sett på vent som ein konsekvens av koronapandemien.
Mindreforbruket hos politisk sekretariat kjem av ein kombinasjon av langtidssjukmelde, fødselspermisjonar, avlyste politiske møte og at fleire av møta blei gjennomførte på dagtid og dermed førte til mindre behov for overtid.
Stab og støttefunksjonar
Rekneskapen for 2020 blei kr 3,1 mill. over opphavleg budsjett innanfor stabs- og støttefunksjonar. Samanlikna med justert budsjett har stabsområda eit mindreforbruk på kr 16,4 mill. av ei netto budsjettramme på kr 374,1 mill. Dette utgjer ein forbruksprosent på 95,6. I 2020 er budsjettramma styrkt med kr 19,6 mill., der kr 10,1 mill. er knytte til koronarelaterte kostnader.
Stab og støttefunksjonar | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Kommunedirektør | 14 374 | 13 758 | 616 | 104,5 % | 7 754 |
Kommuneadvokat | 6 233 | 7 180 | - 947 | 86,8 % | 7 244 |
Stab og støtte | 337 114 | 353 214 | - 16 100 | 95,4 % | 339 560 |
Sum Stab og støttefunksjonar | 357 721 | 374 152 | - 16 431 | 95,6 % | 354 558 |
Styrkinga av budsjettramma gjeld mellom anna kr 8,0 mill. i samband med utsetting av statleggjering av kemnerfunksjonen, kr 4,0 mill. til forsering av digitale verktøy og prosjekt, og dessutan kr 3,8 mill. til diverse prosjekt finansierte av skjønnsmidlar frå Statsforvaltaren.
Mindreforbruket i stab og støtte ligg hovudsakleg hos innovasjon og støttetenester. Den planlagde opptrappinga på innovasjon og digitalisering 2020 er redusert og rekrutteringa utsett med bakgrunn i koronarestriksjonane i 2020.