I det følgande blir driftsrekneskapen for 2020 presentert i form av utdrag frå dei økonomiske oversiktene og tilhøyrande analysar. Vesentlege avvik mellom rekneskapen og budsjettet er kommenterte.
Avvik som er relaterte til verksemdene, er omtalte i tenestekapitla, altså kapittel 5–10. I tillegg er økonomiske forhold rundt koronapandemien nærare omtalte i kapittel 4.
Driftsrekneskapen for 2020 viser eit netto driftsresultat på kr 447,9 mill., tilsvarande 3,8 prosent av samla driftsinntekter. Netto driftsresultat er disponert til kr 252 mill. i planlagd eigenfinansiering av investeringane til kommunen og til kr 196 mill. i samla netto-overføring til bundne og ubundne driftsfond i tråd med forskrifter og tidlegare politiske vedtak. Sidan netto driftsresultat blei høgare enn forventa, har det ført til at drifta ikkje har hatt behov for å bruka så mykje midlar frå disposisjonsfond som planlagt. Følgeleg er bruk av fond stroke med kr 233,5 mill. ved utgangen av året, og fonda er tilsvarande styrkte.
Hovudårsaka til eit høgare resultat enn justert budsjett er utsette oppgåver, lågare lønnsoppgjer og pensjonsavrekningar, og dessutan høgare skatteinntekter og statlege korona-kompensasjonar på slutten av året.
Driftsinntektene i 2020 blei høgare enn driftskostnadene og bidreg til å dekka finanskostnader, fondsavsetningar og overføringar til investeringar.
Resultata kjem fram i tabell 3.6.
Økonomisk oversikt drift | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | - 11 763 047 | - 11 293 687 | - 469 360 | - 11 035 071 |
Driftsutgifter | 11 684 769 | 11 364 424 | 320 345 | 11 059 427 |
Brutto driftsresultat | - 78 278 | 70 737 | - 149 015 | 24 356 |
Eksterne finanstransaksjonar | 160 593 | 174 070 | - 13 477 | 192 920 |
Motpost avskrivingar | - 530 203 | - 330 383 | - 199 820 | - 328 770 |
Netto driftsresultat | - 447 888 | - 85 576 | - 362 312 | - 111 494 |
Overført til investeringsrekneskapen | 252 298 | 252 190 | 108 | 259 334 |
Netto avsetningar, fond | 195 590 | - 166 614 | 362 204 | - 147 840 |
Framført til inndekning seinare år (meirforbruk) | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.3.1 Driftsinntekter
Dei samla driftsinntektene til kommunen eksklusive finansinntekter blei kr 11,8 mrd. i 2020. Dette gir kr 0,5 mrd. i meirinntekter samanlikna med justert budsjett for 2020. Meirinntektene har i stor grad tilsvarande koplingar til meirkostnader i drift, der auka sjukepengar og foreldrepengar dekker auka kostnader til vikar, meirinntekter frå meirverdiavgiftskompensasjonsordninga er identiske med tilsvarande meirkostnader, og dessutan at andre auka tilskot og refusjonar i praksis skal dekka tilsvarande meirkostnader i drifta. I underkant av kr 200 mill. av driftsinntektene er overførte til 2021 i form av øyremerkte og bundne midlar som ikkje er fullt ut nytta i 2020.
I 2020 er kr 218,6 mill. av dei frie inntektene mottekne med bakgrunn i utbrotet av covid-19 og tiltak i samband med dette. I tillegg kjem om lag kr 20 mill. i utvida sjuke- og omsorgspengeordningar, dessutan fleire tilskots- og øyremerkte ordningar, mellom anna kr 67,5 mill. i Vedlikeholdspakken (sjå omtale litt seinare i teksten). Dette medfører eit ekstra høgt inntektsnivå i 2020.
Figur 3.8 viser dei ulike kjeldene til inntekter og kor stor del av driftsinntektene dette utgjer. Inntekts- og formuesskatt er den største inntektskjelda og utgjer om lag 47 prosent av dei totale driftsinntektene i 2020 (50 prosent i 2019 for tidlegare Stavanger kommune). Lågare del kjem av kombinasjonen lågare kommunal del av innkommen skatt og mindre effekt av vekstdrivarar som sysselsetting og lønnsvekst. I tillegg kjem effekten av auken i andre inntekter, som mellom anna kompenserer for meirkostnader i samband med koronasituasjonen.
Linje | Driftsinntekter | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Rekneskap i % av budsjett | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rammetilskot | - 2 948 128 | - 2 971 639 | - 23 511 | 99 | - 2 802 827 |
2 | Inntekts- og formuesskatt | - 5 548 456 | - 5 430 000 | 118 456 | 102 | - 5 497 500 |
3 | Eigedomsskatt | - 215 890 | - 215 054 | 836 | 100 | - 214 000 |
4 | Andre skatteinntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Andre overføringar og tilskot frå staten | - 369 902 | - 361 051 | 8 851 | 102 | - 297 743 |
6 | Overøfringer og tilskot frå andre | - 1 361 736 | - 1 053 097 | 308 639 | 129 | - 911 148 |
7 | Brukarbetalingar | - 442 139 | - 452 797 | - 10 658 | 98 | - 504 595 |
8 | Sals- og leigeinntekter | - 876 796 | - 810 049 | 66 747 | 108 | - 807 258 |
9 | Sum driftsinntekter | - 11 763 047 | - 11 293 687 | 469 360 | 104 | - 11 035 071 |
Tabell 3.7 viser dei ulike kjeldene til inntekter som kommunen har, og korleis desse blei samanlikna med justert budsjett for 2020. Frie inntekter, som består av rammetilskot og inntekts- og formuesskatt, er belyste nærare i eige punkt litt lenger ned i teksten.
Eigedomsskatt
Eigedomsskatt utgjer kr 215,9 mill. i 2020 og er i tråd med justert budsjett. Inntektsnivået i 2020 er nedjustert i storleiksorden kr 70 mill. samanlikna med kva dei tre kommunane fekk i inntekter kvar for seg. Dette kjem av lovendringa i 2019, der skattegrunnlaget blir sett til maksimalt 70 prosent av takstgrunnlaget for bustad- og fritidseigedommar, uavhengig av kor gamle takstgrunnlaga er.
Andre overføringar og tilskot frå staten
Andre overføringar og tilskot frå staten gjeld både inntekter til noko friare prioriteringar, slik som inntekter frå statleg havbruksfond og integreringstilskot, og inntekter som kjem med særskilde føringar og til konkrete tiltak, til dømes øyremerkte midlar. Ein del av desse inntektene er ikkje kjende på budsjetteringstidspunktet og blir innarbeidde i rapporteringane gjennom året. Inntekter av betydelege storleikar, som øyremerkte midlar til vedlikehald og rehabilitering av kommunal infrastruktur, inntekter frå statleg havbruksfond og integreringsmidlar er belyste nærare i det følgande.
Øyremerkt tilskot til vedlikehald, rehabilitering og oppgradering av kommunal infrastruktur
Stavanger kommune fekk i juni 2020 tildelt kr 67,5 mill. frå den økonomiske tiltakspakken til regjeringa i samband med koronasituasjonen. Formålet med tilskotet var å skapa sysselsettingsaktivitet gjennom å bidra til auka aktivitet i bygg- og anleggsbransjen, og samtidig å henta inn noko av vedlikehaldsetterslepet i kommunane. Fordeling av tiltakspakken blei behandla i utval for miljø og utbygging sak 95/20, jamfør fullmakt gitt av kommunestyret i sak 28/20.
Ved årsslutt er det brukt kr 9,7 mill. på eigne prosjekt, og kr 36,8 mill. er overførte som øyremerkte midlar til 2021 for å sluttføra prosjekta. I tillegg er kr 20 mill. tildelte Stavanger boligbygg KF til rehabilitering av kommunale bustader og kr 1 mill. til Stavanger utvikling KF for rehabilitering av sveitservilla på Lagårdsveien.
Inntekter frå statleg havbruksfond
Staten oppretta eit havbruksfond i 2016 for å stimulera kommunane til å legga til rette for havbruksnæringa. Tilskotet blir utdelt i samsvar med nærare kriterium, mellom anna basert på nye oppdrettsløyve og vekst i næringa. Inntekta i kommunane kan disponerast fritt.
Stavanger kommune blei tildelt kr 42,0 mill. i 2020. Av dette blei kr 2,7 mill. utbetalte til Hjelmeland kommune med bakgrunn i grensejusteringsavtalen ved kommunesamanslåinga. Resten av tildelinga er sett av til fond for å redusera uvissa og unngå at tenestene i drifta blir påverka av dei tilfeldige årlege svingingane i tildelingane. I tillegg er kr 3,9 mill. avsette til disposisjonsfond Øyfast, jamfør disponering av mindreforbruk ved behandling av årsrekneskap 2019 – Finnøy kommune.
Inntekter frå statleg havbruksfond | Rekneskap 2017 | Rekneskap 2018 | Rekneskap 2019 | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Finnøy kommune | - 918 | - 45 773 | - 7 808 | ||
Rennesøy kommune | 0 | - 7 258 | - 559 | ||
(nye) Stavanger kommune | - 41 969 | - 41 969 | |||
Sum inntekter frå statleg havbruksfond | - 918 | - 53 031 | - 8 366 | - 41 060 | - 41 969 |
Utbetaling i samsvar med avtale med Hjelmeland kommune | 0 | 0 | 0 | 2 742 | 2 742 |
Netto sum Stavanger kommune | - 918 | - 53 031 | - 8 366 | - 39 228 | - 39 227 |
Integreringstilskot frå staten
Inntekta blei kr 200,8 mill. i 2020 og er kr 18,2 mill. lågare enn budsjettert. Redusert mobilitet over landegrensene og tidvis stengde grenser under koronapandemien har bidrege til lågare busetting enn planlagt. Tilnærma halvert busetting første år har gitt tilhøyrande lågare inntekt enn forventa. I tillegg har korreksjonar for utbetalingar tidlegare år blitt noko høgare.
Overføringar og tilskot frå andre
Overføringar og tilskot frå andre er knytte til refusjonsordningar for å dekkja tilsvarande utgifter, eller det er knytt ei motyting til inntekta. I 2020 utgjer inntektene kr 1 362 mill. og viser kr 309 mill. meir enn budsjettert. Årsaka til dette er mellom anna kr 139 mill. i høgare refusjonsinntekter knytte til fødselspengar og sjukefråvær og kr 88 mill. i høgare momskompensasjon enn budsjettert. I 2020 blei arbeidsgivarperioden for sjuke- og omsorgspengar redusert for fråvær som gjaldt korona. Denne endringa har gitt ein auke i refusjonsinntektene på kr 20,3 mill.
I 2020 er tilskot til ressurskrevjande tenester berekna til kr 33,5 mill. mindre enn budsjettert. Samanlikna med 2019 vart nivået om lag kr 20 mill. lågare enn samla for Finnøy, Rennesøy og Stavanger kommunar. Hovudårsakene er lågare ressursinnsats og færre brukarar, auka innslagspunkt for kommunal eigendel og auka fratrekk for tilskot til psykisk utviklingshemma, og dessutan lågare lønnsvekst og pensjonskostnader enn føresett i timeprisen.
I 2020 har Stavanger kommune mellom anna motteke refusjonar frå Helfo for koronatesting og konsultasjonar av koronapasientar på kr 7 mill., og tilskot frå IMDI på kr 5 mill. for å redusera negative konsekvensar av koronapandemien for vaksne innvandrarar.
Piggdekkavgifta utgjer om lag kr 2,7 mill. i lågare overføringar frå Stavanger Parkeringsselskap KF enn budsjettert.
Brukarbetalingar
Ved slutten av året blei brukarbetalingane om lag kr 11 mill. lågare enn justert budsjett, eit avvik på 2,4 prosent. Opphavleg budsjett låg kr 62,5 mill. høgare enn reelt mottekne brukarbetalingar. Hovudårsaka til nedjustert budsjett er nedstenging av SFO og barnehage under koronapandemien våren 2020 som resulterte i ein reduksjon i brukarbetalingar tilsvarande kr 40 mill. I tillegg starta Stavanger kommune frå hausten 2020 med gratis SFO til alle 1. klassingene, noko som gav ein inntektsreduksjon på ca. kr 20 mill. og dermed lågare inntektsnivå enn tidlegare.
Koronapandemien har påverka nivået på brukarbetalingar og ført til mindreinntekter. Mellom anna blei dagsenter for eldre stengt i mars 2020, med gradvis opning frå juni. Grunna smitteverntiltak har dagsenter hatt drift med færre plassar. Redusert kapasitet har gitt ein reduksjon i brukarbetalingar på kr 3 mill. samanlikna med budsjett. I nedstengingsperioden frå mars til april fekk også brukarar med heimebaserte tenester eit noko redusert tilbod. Tenesteomfanget blei vurdert for den enkelte mottakaren og halde på eit nødvendig og forsvarleg nivå. Samtidig var det fleire brukarar som takka nei til tilbodet i periodar, truleg fordi dei var redde for smitte. Dette har bidrege til reduksjon i brukarbetalingar for hjelp i heimen.
Sals- og leigeinntekter
Sals- og leigeinntekter er kr 67 mill. høgare enn budsjettert. Dette kjem av om lag kr 49 mill. i internt sal av ressursar innan plan og anlegg som ikkje har vore budsjettert. I tillegg er inntekter frå vatn- og avløpsgebyr, og dessutan leigeinntekter, noko høgare enn forventa.
Frie inntekter
Frie inntekter (linje 1 og 2 i tabell 3.7) i kommunen består av skatteinntekter og rammetilskot. Inntektene kan disponerast fritt utan andre føringar frå staten enn gjeldande lover og regelverk. Gjennom inntektssystemet blir dei frie inntektene fordelte til kommunane og til fylkeskommunane. Nærare utdjuping av tala følger nedanfor.
Frie inntekter | Rekneskap | Justert budsjett | Avvik | Opphavleg budsjett |
---|---|---|---|---|
(hele tusen kroner) | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 |
Skatt | - 5 548 456 | - 5 430 000 | - 118 456 | - 5 497 500 |
Skattevekst | -0,4 % | -2,5 % | -1,3 % | |
Rammetilskot inkl inntektsutjamning | ||||
Rammetilskot og skjønn - generelt | - 3 399 131 | - 3 399 133 | 2 | - 3 392 647 |
Rammetilskot og skjønn - koronarelatert | - 218 576 | - 167 326 | - 51 250 | |
Inntektsutjamning | 669 579 | 594 820 | 74 759 | 589 220 |
Prosjektskjønn | - 3 750 | - 3 750 | 0 | 0 |
Delsum | - 2 951 878 | - 2 975 389 | 23 511 | - 2 803 427 |
Sum frie inntekter | - 8 500 334 | - 8 405 389 | - 94 945 | - 8 300 927 |
Frie inntekter i Stavanger kommune blei kr 8 500,3 mill. i 2020 og dermed kr 94,9 mill. høgare enn justert budsjett. Nivået er kr 199,4 mill. høgare enn opphavleg budsjett.
Av meirinntektene utgjer kr 43,7 mill. nettoeffekten av skatt og utjamning, og kr 51,2 mill. er mottekne i ekstra utbetalingar av rammetilskot og skjønnsmidlar til koronarelaterte (meir-) kostnader i drifta.
Samla skatteinngang til Stavanger kommune i 2020 blei kr 5 548,5 mill., noko som utgjer ein reduksjon på 0,4 prosent samanlikna med 2019. Skatteinngangen er kr 118,5 mill. høgare enn årsbudsjettet, som føresette ein reduksjon på 2,5 prosent i tertialrapporten per 31. august 2020.
Dette gir dermed meirinntekter isolert for skatt på kr 118,5 mill. i 2020. Dette må sjåast i samanheng med inntektsutjamninga (sjå eige punkt).
Skatteinngangen er samansett av ulike typar inntektsstraumar og kan oppsummerast slik:
Forskotstrekket (av løpande ytingar osb.) utgjer 85 prosent av all skatteinngang i 2020. Inngangen blei kr 4 732,1 mill. og dermed kr 74,1 mill. lågare (-1,5 prosent) i 2020 enn i 2019.
Siste innbetalte termin var særleg låg. Dette gjeld innbetalingar av forskotstrekk trekt hos arbeidsgivarar i september og oktober 2020. Seinare og lågare lønnsoppgjer er ei viktig delforklaring saman med situasjonen på arbeidsmarknaden.
Forskotsskatten blei på kr 472,7 mill. og dermed kr 2,1 mill. (-0,4 prosent) lågare enn nivået i 2019.
Restanseinngangen utgjer kr 343,7 mill. i 2020 og blei kr 56,0 mill. (19,5 prosent) høgare enn i 2019 og hamna dermed på historisk høgt nivå for Stavanger. Same nivå kan ikkje forventast framover.
Vekstprofilen ved starten av 2020 er påverka av den høge aktiviteten i næringslivet lokalt hausten 2019. Korreksjonen i mai på skatteinngangen til alle kommunane kjem i all hovudsak av den utsette justeringa av lågare skattøre til kommunane i 2020 som Stortinget vedtok i statsbudsjettet for 2020 (det vil i praksis seia kor stor del kommunane skal ha av skatteinntektene). I november 2020 blei resultata av alle skatteoppgjera for 2019 køyrde inn i skatterekneskapen. Stavanger blei tilført betydelege beløp med bakgrunn i 2019-tal og fekk dermed ikkje eit så sterkt fall som var venta i skatteinngangen i 2020.
Utvikling i lokal og nasjonal skatteinngang 2020 for kommunane kjem fram i figur 3.9.
Samla skatteinngang i kommunane i 2020 blei på kr 168,9 mrd. Inngangen er om lag kr 1,2 mrd. lågare (-0,7 prosent) enn i 2019 og kr 0,7 mrd. lågare enn det nyaste anslaget frå statsbudsjett 2021.
Med bakgrunn i endra vekstnivå på skatteinngangen i 2020 for både Stavanger kommune og kommunane i landet blir også skatteutjamninga for Stavanger kommune endra. Dette inneber at Stavanger kommune får eit trekk på kr 669,6 mill. i 2020, og at trekket blir kr 74,8 mill. høgare enn budsjettert.
Stavanger kommune oppnådde skatteinntekter på kr 38 645 per innbyggar i 2020, ein reduksjon på 1,4 prosent frå 2019. På landsbasis fall skatteinntektene per innbyggar med 1,5 prosent til kr 31 46 per innbyggar. Skatteoppgjeret for 2019 viser mellom anna at Stavanger blei tilført meir midlar enn det som blei føresett i skattekorta2 til skattytarane til kommunen og tilhøyrande utrekning av kommunal del.
Utviklinga i 2020 gir ein gjennomsnittleg skatt per innbyggar i Stavanger på 122,8 prosent av landsgjennomsnittet og dermed ein svak oppgang frå 122,7 prosent i 2019. Trenden kjem fram i figur 3.10 og viser skatt i prosent av landsgjennomsnittet over tid (tal for samanslått kommune).
Figur 3.11 viser skattevekst i ASSS-kommunane og nabokommunane. Skattenivået i Stavanger blei 0,4 prosent lågare i 2020 samanlikna med 2019, og tilsvarande for Sandnes kommune blei 0,9 prosent lågare. Sola kommune oppnådde likevel ein vekst på 0,8 prosent. Andre åtte ASSS-kommunar erfarte nivå som låg 4,4 prosent lågare i 2020 (Bærum) til 0,7 prosent høgare i 2020 (Drammen). Snittet for ASSS-kommunane blei 1,0 prosent lågare nivå i 2020 samanlikna med 0,7 prosent lågare for landet.
Fjorårets skattevekst førte til at Stavanger kommune gjekk tilbake til tjuande plass i 2020 (attande plass i 2019) på kommunelista over skatteinntekt per innbyggar. Av storbyane ligg Bærum kommune framleis høgast som nummer seks på lista over skattesterke kommunar i 2020 (med eit snitt på 162,4 prosent), og Oslo kommune ligg på trettande plass med 135,1 prosent. Øvst står dei fire kraftkommunane Bykle, Modalen, Eidfjord og Sirdal, og dessutan havbrukskommunen Frøya.
Figur 3.12 viser frie inntekter (skatt og rammetilskot) per innbyggar i 2019 og førebelse rekneskapstal for 2020 i ASSS-kommunane og gjennomsnitt for landet. I inntektssystemet blir skatteinntektene jamna ut. I tillegg skjer ei tildeling av andre element i rammetilskotet etter nærare bestemde kriterium. Samla fører dette til at snittet i Stavanger kommune er tredje størst av ASSS-kommunane. Oslo ligg høgast av ASSS-kommunane og utgjer ein vesentleg del inn i landsgjennomsnittet.
3.3.2 Driftsutgifter
Samla viser driftsutgiftene eit meirforbruk i forhold til budsjett på kr 320,3 mill. Dette må til dels sjåast i samanheng med meirinntekter på tenesteområda samanlikna med budsjett, herunder refusjonsinntekter, som det ikkje er budsjettert for. Til dels kjem det av for lågt budsjetterte avskrivingar.
Kommunesamanslåinga mellom Stavanger, Finnøy og Rennesøy kommunar fører til at historiske rekneskapstal ikkje blir fullt ut samanliknbare. Basert på oppstillingar frå årsrapportane 2019 for dei tre kommunane er vekst i driftsutgifter i 2020 i tråd med kommunal deflator på 1,4 prosent.
Kvar verksemd innanfor tenesteområda forheld seg til netto driftsrammer der både utgifter og inntekter er ein del av totalbiletet. Sjå kapittel 3.3.6 for nærare omtale av tenesteområda.
Linje | Driftsutgifter | Rekneskap 2020 | Justert opphavleg 2020 | Avvik | Rekneskap i % av budsjett | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lønnsutgifter | 5 373 497 | 5 182 496 | 191 001 | 104 % | 5 192 458 |
2 | Sosiale utgifter | 1 276 222 | 1 310 038 | - 33 817 | 97 % | 1 354 152 |
3 | Kjøp av varer og tenester | 3 479 650 | 3 540 034 | - 60 384 | 98 % | 3 343 424 |
4 | Overføringar og tilskot til andre | 1 025 198 | 1 001 473 | 23 725 | 102 % | 840 623 |
5 | Avskrivingar | 530 203 | 330 383 | 199 820 | 160 & | 328 770 |
Sum driftsutgifter | 11 684 769 | 11 364 424 | 320 345 | 103 % | 11 059 427 |
Lønn og sosiale utgifter
Lønnsutgiftene (linje 1) viser eit meirforbruk på kr 191 mill. samanlikna med justert budsjett 2020. Veksten i lønnsutgifter samanlikna med rekneskap for 2019 kan forklarast med ordinær lønnsvekst, og dessutan volumvekst sidan Stavanger kommune har overteke drifta av eit bufellesskap og ein sjukeheim som tidlegare var drifta av private leverandørar. Områda som har jobba med TISK-tiltak, har hatt ein høgare vekst i lønnskostnader enn gjennomsnittet. Dette gjeld spesielt for Stavanger legevakt og sentrale legetenester. At lønnskostnadene ikkje har auka meir i 2020, viser at mange av dei nye oppgåvene er løyste innanfor ordinær bemanning og ved omdisponering av ressursar.
Koronapandemien la heilt spesielle premissar for både dei sentrale og dei lokale lønnsforhandlingane i 2020. I revidert nasjonalbudsjett i mai 2020 blei anslaget for lønnsveksten for 2020 nedjustert frå 3,6 prosent til 1,5 prosent. Forhandlingane for kommunesektoren enda med ein årslønnsvekst på 1,7 prosent, det same som resultatet i det såkalla frontfaget. Forhandlingsresultatet, inkludert verknadstidspunkt, for fleire forbund blei ikkje klart før i starten av 2021, og bidrog til at det lenge var uvisse knytt til dei endelege resultata av forhandlingane for 2020.
Budsjettavvik i 2020 må sjåast i samanheng med refusjonar frå trygdeforvaltninga (sjuke- og omsorgspengar) der motteken refusjon er høgare enn det er budsjettert for. Avvik må òg sjåast i samanheng med kjøp av varer og tenester som inngår i tenesteproduksjonen, sidan verksemdene har ein viss fridom til å styra innanfor desse rammene samla.
Sosiale utgifter (linje 2) viser eit samla mindreforbruk grunna lågare pensjon i 2020. Utsett lønnsoppgjer for lærarar til 2021 har medført lågare pensjonsforpliktingar ved utgangen av året. I tillegg førte omlegging i AFP-faktureringa til lågare kostnader i 2020. Sjå punkt 3.3.3 for nærare omtale rundt pensjon.
Kjøp av varer og tenester
Kjøp av varer og tenester (linje 3) viser eit mindreforbruk på kr 60,4 mill. Avvik må sjåast i samanheng med lønnsutgifter.
I 2020 har det vore ei vridning i innkjøpsmønster samanlikna med tidlegare år. Vridninga har samanheng med koronapandemien, der det t.d. har vore ein klar nedgang i kostnader til kurs og reiser, totalt kr 28,4 mill. i 2020. Samtidig har utgiftene til reinhaldstenester og medisinsk forbruksmateriell hatt ein klar auke, på høvesvis kr 35 mill. og kr 20 mill.
Overføringar og tilskot til andre
Overføringar og tilskot til andre (linje 4) viser eit meirforbruk på kr 23,7 mill. samanlikna med budsjett. Hovudårsaka til avviket utgjer kr 16,2 mill. i økonomisk korona-støtte til restaurant- og serveringsbransjen med bakgrunn i Stortingets behandling av nye økonomiske krisetiltak like før jul.
Avskrivingar
Avskrivingar (linje 5) er kr 200 mill. høgare enn budsjettert, grunna noko tidsetterslep i budsjettet. Samla budsjettavvik på avskrivingar utgjer om lag to tredelar av budsjettavviket på samla driftskostnader. Dette har likevel inga praktisk betydning på resultatlinjene til kommunen sidan avskrivingar blir nulla ut før netto driftsresultat blir berekna.
3.3.3 Pensjonsutgifter
Premieavvik
Avviket mellom pensjonspremien og berekna pensjonskostnader blir ført som premieavvik.Avviket mellom pensjonspremien og berekna pensjonskostnader blir ført som premieavvik. Dersom pensjonspremien er høgare enn pensjonskostnader, betyr dette eit positivt premieavvik som blir inntektsført i det aktuelle rekneskapsåret og deretter blir utgiftsført med like store årlege beløp over 7 år. Negativt premieavvik kjem fram når premien er lågare enn pensjonskostnadene. Negativt premieavvik blir utgiftsført i det aktuelle rekneskapsåret og blir deretter inntektsført over 7 år. Formålet med ordninga er å sikra jamnare belastning av pensjonsutgifter i rekneskapane. På kort sikt er det berekna pensjonskostnad som får resultateffekt, medan det på lang sikt er pensjonspremien som får resultateffekt. Regelverket er dei seinare åra endra når det gjeld talet på år eit premieavvik kan tilbakeførast på. Premieavvik som har oppstått før 2011, blir amortiserte over 15 år. Premieavvik opparbeidde frå og med 2014 blir tilbakeførte over 7 år, medan avvik i åra mellom skal førast over 10 år. Føringsprinsippa blei innførte med effekt frå 2002.
Pensjonsutrekningane som ligg til grunn for 2020-budsjettet, blei gjorde før 2019-rekneskapen blei avlagd for pensjonsselskapa. Kommunereforma og ny offentleg tenestepensjon frå 2020 har i tillegg ført til ei betydeleg omarbeiding av grunnlag og forpliktingar. Desse forholda resulterer i ein del svingingar i prognosane frå pensjonsleverandørane til kommunen sett opp mot budsjettføresetnadene. Samtidig har lønnsveksten i 2020 blitt mykje lågare enn varsla i forkant og ført til mykje lågare pensjonspremiar. Låge premiar blir motsvarte av tilsvarande låge inntektsføringar av premieavvik, i motsetning til høge premiar.
Kommunen har oppnådd ei samla netto innsparing i rekneskapen til kommunen samanlikna med sentralt budsjett i storleiksorden kr 50,3 mill. (inklusiv arbeidsgivaravgift). Hovudårsakene til dette er om lag kr 11 mill. lågare AFP-premie i 2020 (lågare volum enn føresett og endra faktureringsvilkår) og kr 38 mill. i lågare pensjonspremiar og forpliktingar til samarbeidspartane våre med bakgrunn i den låge lønnsveksten og at lønnsoppgjeret for lærarane først blei effektuert i 2021.
Pensjonspremiar på kr 615,8 mill. er i 2020 tilførte pensjonsleverandørane til kommunen, av dette er kr 68,8 mill. betalte av premiefond (sjå note 11). I 2020 blei pensjonskostnadene i Stavanger kommune berekna til å vera kr 76,6 mill. lågare enn netto pensjonspremiar. Differansen kallast positivt premieavvik og er inntektsført i rekneskapen. Amortisering av tidlegare års premieavvik utgjer kr 105,5 mill. og er kostnadsført i samsvar med budsjett. Samla effekt i driftsrekneskapen utgjer ein kostnad på kr 33,0 mill. i 2020 når arbeidsgivaravgifta blir inkludert.
Historisk har pensjonspremiane vore gjennomgåande høgare enn dei berekna pensjonskostnadene. Dette har ført til betydelege inntektsføringar av premieavvik over fleire år og tilsvarande finansiering av tenestene i drifta, også i 2020. Samtidig blei tilbakeføringa av tidlegare inntektsføringar høgare enn inntektsføringa i 2020, slik at nettoeffekten blei ein kostnad i drifta.
Akkumulert premieavvik for Stavanger kommunekassen utgjer kr 527,1 mill. per 31. desember 2020 og viser ein reduksjon på kr 33,0 mill. frå opningsbalansen i den nye kommunen. Akkumulert premieavvik er utgifter som må betalast tilbake og dekkast inn i driftsbudsjetta over dei neste sju åra.
Stavanger kommune har sett av kr 277,1 mill. i eige disposisjonsfond for å dekka opp delar av denne forpliktinga.
Akkumulert premieavvik samla for kommunane har falle frå nivået på kr 28,5 mrd. i 2019 til kr 26,5 mrd. i 2020.
3.3.4 Eksterne finanstransaksjonar
Tabell 3.11 gir ei oversikt over finansinntektene og -utgiftene til kommunen som består av rente- og avdragsutgifter, renteinntekter, utbytte og avkasting frå finansforvaltninga. Summen av eksterne finanstransaksjonar utgjer ei mindreutgift på kr 13,5 mill. mot justert budsjett 2020. Mindreutgifta er i stor grad knytt til reduserte renteutgifter.
Linje | Eksterne transaksjonar | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Rekneskap i % av budsjett | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Renteinntekter, utbytte og gevinst på finansielle omløpsmidlar | - 430 931 | - 432 070 | 1 141 | 100 % | - 538 119 |
2 | Rente- og avdragsutgifter og tap på finansielle omøpsmidlar | 591 524 | 606 142 | - 14 618 | 98 % | 731 039 |
3 | Netto finansutgifter | 160 593 | 174 070 | - 13 477 | 192 920 |
Koronapandemien førte til eit alvorleg tilbakeslag for norsk økonomi. For å dempa tilbakeslaget reduserte Noregs Bank styringsrenta frå 1,5 prosent til 0 prosent våren 2020. Som følge av eit historisk lågt rentenivå blei opphavleg budsjetterte renteutgifter og -inntekter vesentleg nedjusterte gjennom året. Renteutgifter på innlånet til kommunen, inkludert nettoeffekt av rentebyteavtalar, blei likevel kr 15,7 mill. lågare enn budsjett. Avdragsutgiftene blei kr 0,2 mill. lågare enn budsjett. Netto renteinntekter knytte til startlån blei kr 1,3 mill. høgare enn budsjett.
Stavanger kommune fekk kr 277,9 mill. i utbytte i 2020, og utbytte frå Lyse AS utgjorde kr 274,4 mill. (eigardel på 45,735 prosent). Samla utbytte blei kr 0,3 mill. over justert budsjett. Opphavleg budsjettert utbytte blei likevel nedjustert gjennom året med kr 18 mill., som følge av mellom anna svekt utbyttegrunnlag knytt til koronapandemien.
Renteinntekter frå bankinnskot blei på kr 29 mill., noko som er kr 1,4 mill. lågare enn budsjett. Gjennomsnittleg likviditet på konsernkonto var på kr 2,23 mrd. i 2020. Renteinntekter frå ansvarleg lån i Lyse AS blei kr 2,8 mill. lågare enn budsjett. Urealisert gevinst på kr 8,4 mill., netto realisert tap på kr 1,7 mill. og direkteavkastning på kr 19,2 mill. gav ei samla netto avkasting frå finansforvaltninga på kr 25,9 mill. i 2020. For ei nærare omtale av finansforvaltninga blir det vist til kapittel 3.6 og Årsrapport 2020 – Likviditets- og låneforvaltning.
3.3.5 Netto driftsresultat og disponering
Netto driftsresultat kjem fram med kr 447,9 mill. Dette er kr 362,3 mill. betre enn justert budsjett. Sjå linje 1 i tabell 3.12. Til samanlikning hadde Stavanger kommune eit netto driftsresultat i 2019 på kr 271,4 mill. (2,5 prosent av driftsinntektene).
Linje | Netto driftsresultat og disponering / dekning - driftsregnskapet | Regnskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Opprinnelig budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Netto driftsresultat | - 447 888 | - 85 576 | - 362 312 | 523 % | - 111 494 |
2 | Overføring til investering | 252 298 | 252 190 | 108 | 100 % | 259 334 |
3 | Netto avsetningar til eller bruk av bundne driftsfond | 101 378 | - 18 904 | 120 282 | -536 % | - 1 138 |
4 | Netto avsetningar til eller bruk av disposisjonsfond | 262 136 | 20 210 | 241 926 | 1297 % | - 146 702 |
5 | Bruk av tidlegare års mindreforbruk | - 167 924 | - 167 920 | - 4 | 100 % | 0 |
6 | Sum disponeringar eller dekning av netto driftsresultat | 447 888 | 85 576 | 362 312 | 523 % | 111 494 |
7 | Årsresultat, rekneskapsmessig mindreforbruk | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Spesifikasjon fond | ||||||
8 | Avsetningar til bundne fond | 199 336 | 54 991 | 144 345 | 362 % | 11 050 |
9 | Bruk av bundne fond | - 97 958 | - 73 895 | - 24 063 | 133 % | - 12 188 |
10 | Netto avsetningar til eller bruk av bundne driftsfond | 101 378 | - 18 904 | 120 282 | -536 % | - 1 138 |
11 | Avsetning til disposisjonsfond | 380 099 | 371 650 | 8 449 | 102 % | 44 705 |
12 | Bruk av disposisjonsfond | - 351 436 | - 351 440 | 4 | 100 % | - 191 407 |
13 | Stryking av bruk av disposisjonsfond | 233 474 | 0 | 233 474 | 0 | |
14 | Netto avsetningar til eller bruk av disposisjonsfond | 262 136 | 20 210 | 241 926 | 1297 % | - 146 702 |
Saman med fjorårets mindreforbruk er midlane nytta til eigenfinansiering av årets investeringar (jf. overføring til investeringsrekneskapen) med kr 252,3 mill., netto avsetning til bundne driftsfond med kr 101,4 mill. og planlagt (disponert i samsvar med budsjettvedtak) netto avsetning til disposisjonsfond med kr 28,7 mill. Siden netto driftsresultat blei høgare enn føresett i budsjettet, ville dette etter gamle reglar gitt eit mindreforbruk på kr 233,5 mill. i driftsrekneskapen. Nye forskrifter krev at rekneskapen blir gjord opp i null. Stryking av bruk av disposisjonsfond er dermed gjort med kr 233,5 mill.
Linje | Oversikt over samla budsjettavvik og årsavslutningsdisposisjoner drift | Rekneskap 2020 |
---|---|---|
1 | Netto driftsresultat | 447 888 |
2 | Sum budsjettdisposisjonar | - 214 414 |
3 | Årets budsjettavvik (mindreforbruk før strykninger) | 233 474 |
4 | Strykingar av bruk av disposisjonsfond | - 233 474 |
5 | Meir- eller mindreforbruk etter strykninger | 0 |
Samla bruk av tidlegare oppsparte midlar (før stryking) var på kr 617,3 mill. i 2020. Dette er kr 24,1 mill. høgare enn budsjettert nivå grunna oppgjer av sjølvkostområda.
Overføringa til investeringane utgjer om lag 2,1 prosent av driftsinntektene i 2020 (tilsvarande 2,0 prosent i tidlegare Stavanger kommune i 2019) og er eit viktig bidrag til å halda eigenfinanseringsgraden oppe og skapa ein berekraftig økonomi på sikt.
Ubrukte øyremerkte midlar er avsette til bundne driftsfond, jf. regelverket, med kr 199,3 mill. (linje 8). Her inngår pliktige avsetningar innanfor sjølvkostområda (kr 44,6 mill.), ubrukte øyremerkte tilskot (kr 133,4 mill.) og rest ubrukte tilskotsmidlar til eingongskostnader i samband med kommunesamanslåinga (kr 19,7 mill.) I tillegg inngår ei mindre avsetning i samband med interkommunal beredskap mot akutt forureining på kr 1,7 mill.
Budsjettert avsetning til disposisjonsfond er justert for kommunestyrevedtaket i saka om årsrekneskapen 2019 om å styrka disposisjonsfond. Gjennom året er både bruk og avsetning til disposisjonsfond behandla i tertialsakene og økonomirapporten per 31. oktober 2020. Rekneskapen er ført i tråd med dette. Ved årsslutt er det avsett kr 8,4 mill. i urealisert gevinst til kursreguleringsfondet i samsvar med tidlegare kommunestyrevedtak om finansforvaltning.
Kommunestyret behandlar årsrekneskapen og årsrapporten for 2020.
3.3.6 Resultat per tenesteområde
Tenesteområda hadde ca. kr 240 mill. i auka kostnader i 2020 samanlikna med opphavleg budsjett1. Endeleg rekneskap viser at tenesteområda har eit mindreforbruk på kr 40 mill. (0,5 prosent) samanlikna med justert budsjett i 2020 (etter tilleggsløyvingar). Dette mindreforbruket kjem i stor grad av ei utsetting av kostnadene som følge av endra framdrift og er sett av på fond.
Skiljet mellom koronarelaterte utgifter og ordinær drift er ikkje eintydig, og det er utfordrande å seia eksakt korleis koronapandemien har påverka den ordinære drifta. Nærare informasjon om korleis koronapandemien har påverka dei ulike tenesteområda, finst i kapittel 4.
Tenesteområda | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Oppvekst og utdanning | 3 593 100 | 3 614 922 | - 21 821 | 99,5 % | 3 526 579 |
Helse og velferd | 3 229 353 | 3 197 893 | 31 461 | 99,8 % | 3 077 374 |
By- og samfunnsplanlegging | 72 581 | 75 264 | - 2 683 | 96,4 % | 74 725 |
Bymiljø og utbygging | 638 958 | 645 446 | - 6 488 | 99,2 % | 621 768 |
Innbyggar- og samfunnskontakt | 293 977 | 318 347 | - 24 370 | 92,3 % | 289 755 |
Stab og støttefunksjonar | 357 721 | 374 152 | - 16 431 | 95,6 % | 354 558 |
Sum tjenesteområdene | 8 185 691 | 8 226 023 | - 40 332 | 99,1 % | 7 944 759 |
Oppvekst og utdanning
Rekneskapen for 2020 blei kr 66,5 mill. over opphavleg budsjett innanfor Oppvekst og utdanning. Samanlikna med justert budsjett har tenesteområdet eit mindreforbruk på kr 21,8 mill. av ei netto budsjettramme på kr 3,61 mrd. Dette utgjer ein forbruksprosent på 99,4. Budsjettramma til oppvekst og utdanning blei styrkt med kr 88,3 mill. gjennom året, der kr 74,3 mill. er knytte til koronarelaterte utgifter.
Oppvekst og utdanning | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Stab Oppvekst og utdanning | 36 077 | 38 275 | - 2 198 | 94,3 % | 48 570 |
Barnehage | 1 182 931 | 1 176 701 | 6 230 | 100,8 % | 1 176 130 |
Ressurssenter for styrkt barnehagetilbod | 104 451 | 104 386 | 65 | 100,1 % | 89 897 |
Grunnskole | 1 593 680 | 1 598 197 | - 4 517 | 99,7 % | 1 536 465 |
Johannes læringssenter | 112 785 | 118 617 | - 5 832 | 95,1 % | 110 922 |
Stavanger kulturskole | 43 613 | 44 325 | - 712 | 98,4 % | 43 194 |
Pedagogisk-psykologisk teneste | 49 655 | 50 176 | - 521 | 99,0 % | 48 033 |
Ungdom og fritid | 63 563 | 64 840 | - 1 277 | 98,0 % | 69 328 |
Helsestasjon og skulehelsetenesta | 97 309 | 99 365 | - 2 056 | 97,9 % | 86 792 |
EMbo | 44 731 | 46 717 | - 1 986 | 95,7 % | 48 959 |
Barneverntenesta | 264 305 | 273 323 | - 9 018 | 96,7 % | 268 289 |
Sum oppvekst og utdanning | 3 593 100 | 3 614 922 | - 21 821 | 99,5 % | 3 526 579 |
Alle område innanfor oppvekst og utdanning viser eit mindreforbruk, med unntak av barnehage, som har eit meirforbruk. Avvika på dei største områda, grunnskule og barnehage, er innanfor 1 prosent av budsjettramma og blir vurdert til å vera i tilnærma balanse. Mindreforbruket på nokre av områda kjem av lågare straumkostnader enn forventa og vanskar med å rekruttera fagpersonell. Meirforbruk til barnehage er i all hovudsak relatert til forseinka omstilling og auka kostnader knytte til utanbysbarn. Mindreforbruket til Johannes læringssenter kjem i hovudsak av at senteret har sett i gang prosessar for å kunna nå vedtekne innsparingar, og at inntektsgrunnlaget har blitt høgare enn forventa gjennom året. Barneverntenesta har hatt eit redusert kostnadsnivå, og lågare enn budsjettmessig forventa, på kjøp av klientretta tenester. For ei nærare forklaring av avvika til dei enkelte verksemdsområda sjå kapittel 6 i årsrapporten.
Avvika må på alle områda sjåast i lys av budsjettstyrkinga gjennom året. Grensegangen mellom koronarelaterte utgifter og ordinær drift er ikkje eintydig. Det er derfor utfordrande å skilja kva som er kva, og seia eksakt korleis koronasituasjonen har påverka den ordinære drifta.
Mykje av merksemda gjennom året 2020 blei retta inn mot koronasituasjonen. Dette har ført til endra prioritering og utsetting av prosjekt og bruk av midlar til særskilde formål. Det har vidare vore eit år med lite føreseielegheit på både utgiftssida og inntektssida. Økonomistyring har vore særleg utfordrande, og mykje tyder på at verksemdene har lagt til grunn varsemdprinsippet på bruk av budsjettmidlar.
Som følge av kommunesamanslåinga blir det kravd varsemd ved samanlikning av rekneskapstal for 2020 mot rekneskap for 2019. Med brot i serien har ein ikkje eit eintydig bilete av situasjonen, men kostnadsutviklinga og lønnsutviklinga synest å vera i tråd med kommunesamanslåing og forventa prisvekst. For nokre verksemder, mellom dei johannes læringssenter, barneverntenesta og EMbo, er kostnadsnivået redusert samanlikna med 2019. Dette heng saman med forventa omstilling i tråd med vedteken handlings- og økonomiplan.
Helse og velferd
Rekneskapen for 2020 blei kr 151 mill. over opphavleg budsjett innanfor helse og velferd. Samanlikna med justert budsjett har tenesteområdet eit meirforbruk på kr 31,5 mill. av ei netto budsjettramme på kr 3,2 mrd. Dette utgjer ein forbruksprosent på 101. Samla sett har budsjettramma blitt styrkt med kr 120,5 mill., der kr 95,2 mill. er knytte til koronarelaterte kostnader.
Helse og velferd | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Helse- og velferdskontor | 322 166 | 301 389 | 20 777 | 106,9 % | 331 304 |
NAV | 348 946 | 352 876 | - 3 930 | 98,9 % | 299 009 |
Fysio- og ergoterapitjenesten | 77 390 | 72 950 | 4 440 | 106,1 % | 70 019 |
Helsehuset i Stavanger | 23 734 | 23 221 | 513 | 102,2 % | 20 762 |
Hjemmebaserte tjenester | 460 832 | 457 855 | 2 977 | 100,7 % | 380 277 |
Bofellesskap | 528 982 | 529 161 | - 179 | 100,0 % | 536 503 |
Alders- og sykehjem | 958 493 | 959 905 | - 1 412 | 99,9 % | 946 597 |
Stavanger legevakt | 76 202 | 70 720 | 5 482 | 107,8 % | 65 921 |
Rehabiliteringsseksjonen | 58 988 | 59 919 | - 931 | 98,4 % | 59 512 |
Arbeidstreningsseksjonen | 14 610 | 15 839 | - 1 229 | 92,2 % | 16 397 |
Boligkontoret | 8 304 | 8 210 | 94 | 101,1 % | 8 111 |
Flyktningseksjonen | 102 348 | 105 841 | - 3 493 | 96,7 % | 100 163 |
Dagsenter og avlastningsseksjonen | 209 728 | 211 199 | - 1 471 | 99,3 % | 184 483 |
Tekniske hjemmetjenester | 7 135 | 9 108 | - 1 973 | 78,3 % | 8 301 |
Krisesenteret i Stavanger | 12 991 | 12 868 | 123 | 101,0 % | 13 157 |
Sentrale midler levekår | - 176 204 | - 179 935 | 3 731 | 97,9 % | - 112 061 |
Sentrale midler legetjeneste | 131 031 | 127 349 | 3 681 | 102,9 % | 83 109 |
Stab Helse og velferd | 63 679 | 59 418 | 4 261 | 107,2 % | 65 810 |
Sum Helse og velferd | 3 229 353 | 3 197 893 | 31 461 | 101,0 % | 3 077 374 |
For helse og velferd har året i stor grad vore prega av koronapandemien, men dei fleste verksemdene har klart å levera tenester innanfor tildelt budsjettramme. Stengde og reduserte tilbod har utfordra verksemdene til å gi tenester på nye måtar innanfor forsvarlege smitteverntiltak. For ei nærare forklaring av avvika til dei enkelte verksemdsområda sjå kapittel 7 i årsrapporten.
Det største meirforbruket er knytt til helse- og velferdskontora, og kjem av auka kostnader til kjøp av bu- og omsorgstenester frå private leverandørar. Auken er relatert til nye brukarar, og må sjåast i samanheng med tilskot for ressurskrevjande tenester der kommunen får refundert delar av kostnadene.
I 2020 er samla tilskot til ressurskrevjande tenester berekna til kr 33,5 mill. mindre enn budsjettert. Samanlikna med 2019 vart nivået om lag kr 20 mill. lågare enn samla for Finnøy, Rennesøy og Stavanger kommunar. Hovudårsakene til nedgang i tilskot er reduksjon i ressursinnsats, auka innslagspunkt for kommunal eigendel, auka fratrekk for tilskot til psykisk utviklingshemma, og dessutan lågare lønnsvekst og pensjonskostnader enn føresett i timeprisen.
Tenesteområdet ved legevakt og kommunale legetenester har hatt hovudansvar for TISK-strategien til kommunen, som står for testing, isolering, smittesporing og karantene. Stavanger legevakt har oppretta ei ny luftvegslegevakt og teststasjonar for å kjempa mot koronapandemien. Arbeidet med TISK-strategien har kravd omfattande ressursar, og dessutan omdisponering av tilsette frå andre verksemder.
Bymiljø og utbygging
Rekneskapen for 2020 blei kr 17,2 mill. over opphavleg budsjett innanfor bymiljø og utbygging. Samanlikna med justert budsjett har tenesteområdet eit mindreforbruk på kr 6,5 mill. av ei netto budsjettramme på kr 645,4 mill. Dette utgjer ein forbruksprosent på 99. I 2020 er budsjettramma til bymiljø og utbygging blitt styrkt med kr 23,4 mill., der kr 17,5 mill. er knytte til koronarelaterte kostnader.
Bymiljø og utbygging | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Stab strategi og målstyring | 6 518 | 9 005 | - 2 487 | 72,4 % | 9 634 |
Juridisk | 386 | 719 | - 333 | 53,7 % | 10 670 |
Byggforvaltning | 296 942 | 304 624 | - 7 682 | 97,5 % | 309 304 |
Byggeprosjekt | 8 661 | 6 946 | 1 715 | 144,7 % | 4 531 |
Park og vei | 182 558 | 189 802 | - 7 244 | 96,2 % | 172 395 |
Idrett | 112 766 | 115 376 | - 2 610 | 97,7 % | 102 458 |
Vassverket | 935 | 0 | 935 | 0 | 0 |
Avløpsverket | 1 086 | 0 | 1 086 | 0 | 0 |
Renovasjon | 26 672 | 14 268 | 12 404 | 186,9 % | 140 |
Plan og anlegg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Miljø | 1 298 | 3 720 | - 2 422 | 34,9 % | 12 636 |
Triangulum | 1 136 | 986 | 150 | 115,2 % | 0 |
Sum Bymiljø og utbygging | 638 958 | 645 446 | - 6 488 | 99,0 % | 621 768 |
Hovudårsaka til mindreforbruket hos byggforvaltning er at fleire prosjekt har blitt reduserte i omfang eller utsette under koronapandemien på grunn av restriksjonar som avgrensar kontakt med andre. Energisentralen, som ligg under byggforvaltning, har òg hatt eit mindreforbruk, som mellom anna kjem av høgare inntekter frå energileveransen enn budsjettert. Budsjettet har lege fast i lengre tid, og ikkje blitt justert for aktivitetsvekst. Inntektsbudsjettet til energisentralen vil bli gjennomgått i 2021.
Park og veg har hatt fleire vakante stillingar og vikariat, grunna permisjon og langtidssjukmelde. Dette har ført til redusert drift. Dei har samtidig hatt noko høgare inntekter. Enkelte prosjekt har òg gått ut som ei følge av koronapandemien.
Koronapandemien har òg ført til at fleire prosjekt knytte til klima- og miljøfondet har blitt forskovne, noko som har gitt eit mindreforbruk hos miljø. Samtidig blei inntekta frå piggdekkavgifta kr 9,3 mill., noko som svarer til kr 2,7 mill. lågare enn budsjettert og bidreg til at mindreforbruket blir redusert.
I 2020 hadde renovasjon ei dekningsgrad, gebyrinntektene samanlikna med utgiftene, på 87 prosent. Dette svarer til eit meirforbruk på kr 26,4 mill. Det akkumulerte underskotet etter 2020 er kr 32,7 mill., når tidlegare underskot og renter blir tekne med. Dette kjem i hovudsak av auka prisar frå IVAR i tillegg til noko auka mengder hushaldsavfall. For å unngå eit større etterslep på sjølvkostbalansen blei renovasjonsavgifta auka med 17 prosent frå 2020 til 2021.
Dekningsgrada for vatn og avløp var høvesvis 114,1 prosent og 108,9 prosent. Slam fekk ei dekningsgrad på 87,2 prosent og eit framførbart underskot på kr 0,23 mill.
By- og samfunnsplanlegging
Rekneskapen for 2020 blei kr 2,1 mill. mindre enn opphavleg budsjett innanfor by- og samfunnsplanlegging. Samanlikna med justert budsjett har tenesteområdet eit mindreforbruk på kr 2,7 mill. av ei netto budsjettramme på kr 75,3 mill. Dette utgjer ein forbruksprosent på 96,4. I 2020 er netto styrking av budsjettramma på berre kr 0,6 mill. Årsaka til at endringa i budsjettramma ikkje er større, er at det gjennom året blir overført budsjettmidlar knytte til områdeløft Storhaug frå beredskap og samfunnsutvikling til andre verksemder i Stavanger kommune.
By- og samfunnsplanlegging | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Stab By- og samfunnsplanlegging | 11 819 | 15 787 | - 3 968 | 74,9 % | 8 062 |
Byggesaksavdelinga | 3 936 | 4 574 | - 638 | 86,1 % | 5 760 |
Byutvikling | 27 698 | 26 116 | 1 582 | 106,1 % | 24 941 |
Beredskap og samfunnsutvikling | 11 726 | 11 508 | 218 | 101,9 % | 18 661 |
Kart og digitale tenester | 17 401 | 17 279 | 122 | 100,7 % | 17 301 |
Sum By- og samfunnsplanlegging | 72 581 | 75 264 | - 2 683 | 96,4 % | 74 725 |
Stab har eit mindreforbruk på kr 3,9 mill. Avviket kjem av forskyving av konsulentutgifter til 2021 i samband med retakseringa av alle bustad-, fritids- og næringseigedommar i kommunen. Budsjettet til konsulentutgifter ligg på stab, og må sjåast i samanheng med meirutgiftene på byutvikling.
Storbrannen på Stavanger lufthamn, høg vasstand i februar og koronapandemien bandla store ressursar for beredskap og samfunnsutvikling i 2020. På grunn av høgt arbeidspress blei planlagde oppgåver utsette eller nedprioriterte.
Innbyggar- og samfunnskontakt
Rekneskapen for 2020 blei kr 4,2 mill. over opphavleg budsjett innanfor innbyggar- og samfunnskontakt. Samanlikna med justert budsjett har tenesteområdet eit mindreforbruk på kr 24,4 mill. av ei netto budsjettramme på kr 318,3 mill. Dette utgjer ein forbruksprosent på 92,3. I 2020 er budsjettramma styrkt med kr 28,6 mill.
Innbygger- og samfunnskontakt | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Smartby | 11 842 | 14 382 | - 2 540 | 82,3 % | 13 638 |
Næring | 34 381 | 45 175 | - 10 794 | 76,1 % | 28 002 |
Kommunikasjon | 10 995 | 10 898 | 97 | 100,9 % | 10 200 |
Kultur | 192 339 | 192 798 | - 459 | 99,8 % | 187 099 |
Innbyggerdialog | 29 202 | 35 132 | - 5 930 | 83,1 % | 32 511 |
Stab Innbygger- og samfunnskontakt | 4 327 | 3 856 | 471 | 112,2 % | 4 272 |
Politisk sekretariat | 10 892 | 16 106 | - 5 214 | 67,6 % | 14 033 |
Sum Innbygger- og samfunnskontakt | 293 977 | 318 347 | - 24 370 | 92,3 % | 289 755 |
Mindreforbruket hos smartby kjem av redusert aktivitet rundt konferansar, messer, møte og nettverk. På grunn av koronapandemien er det forseinkingar i samband med igangsetting og gjennomføring av prosjekt.
Mindreforbruket til næringsavdelinga kjem av ein kombinasjon av at rekrutteringar er utsette på grunn av koronapandemien, og dessutan mindreforbruk knytt til næringsstrategien. Ei utbetaling frå Vekstfondet på kr 1,5 mill. til Validé Invest AS er ført i investeringsrekneskapen, medan budsjettet ligg i drift, og fører til at mindreforbruket er kr 1,5 mill. høgare enn reelt.
Mindreforbruket hos innbyggardialog kjem av lågt aktivitetsnivå innanfor frivilligheit og innbyggartorga, og dessutan at rekrutteringsarbeid blei sett på vent som ein konsekvens av koronapandemien.
Mindreforbruket hos politisk sekretariat kjem av ein kombinasjon av langtidssjukmelde, fødselspermisjonar, avlyste politiske møte og at fleire av møta blei gjennomførte på dagtid og dermed førte til mindre behov for overtid.
Stab og støttefunksjonar
Rekneskapen for 2020 blei kr 3,1 mill. over opphavleg budsjett innanfor stabs- og støttefunksjonar. Samanlikna med justert budsjett har stabsområda eit mindreforbruk på kr 16,4 mill. av ei netto budsjettramme på kr 374,1 mill. Dette utgjer ein forbruksprosent på 95,6. I 2020 er budsjettramma styrkt med kr 19,6 mill., der kr 10,1 mill. er knytte til koronarelaterte kostnader.
Stab og støttefunksjonar | Rekneskap 2020 | Justert budsjett 2020 | Avvik | Forbruk % | Opphavleg budsjett 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Kommunedirektør | 14 374 | 13 758 | 616 | 104,5 % | 7 754 |
Kommuneadvokat | 6 233 | 7 180 | - 947 | 86,8 % | 7 244 |
Stab og støtte | 337 114 | 353 214 | - 16 100 | 95,4 % | 339 560 |
Sum Stab og støttefunksjonar | 357 721 | 374 152 | - 16 431 | 95,6 % | 354 558 |
Styrkinga av budsjettramma gjeld mellom anna kr 8,0 mill. i samband med utsetting av statleggjering av kemnerfunksjonen, kr 4,0 mill. til forsering av digitale verktøy og prosjekt, og dessutan kr 3,8 mill. til diverse prosjekt finansierte av skjønnsmidlar frå Statsforvaltaren.
Mindreforbruket i stab og støtte ligg hovudsakleg hos innovasjon og støttetenester. Den planlagde opptrappinga på innovasjon og digitalisering 2020 er redusert og rekrutteringa utsett med bakgrunn i koronarestriksjonane i 2020.